Scheepsemissies

Toen ik van plan was mijn masterscriptie voor de master Analytische Chemie te doen, zocht ik naar projecten in het publiek domein met een focus op data-acquisitie en -verwerking. De ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) maakt gebruik van een zogenaamd snuffelinstrument van TNO. De belangrijkste functie van deze snuffelinstrument is om te controleren of voorbijgaande schepen voldoen aan de zwaveleisen voor brandstof.

Het doel van mijn onderzoek was om verschillende technieken te vergelijken die beschikbaar zijn voor de analyse van scheepspluimen. Het eerste deel van het proefschrift bevat een literatuuronderzoek naar instrumenten die zwaveldioxide kunnen meten uitstoot. In het tweede deel heb ik analyses uitgevoerd op gegevens verkregen van verschillende Europese agentschappen. Het is de eerste keer (voor zover ik weet) dat meerdere instrumenten werden vergeleken op zo’n grote dataset (meer dan 8000 inspecties).

Update 2022

Ik werk nu voor TNO :) Ik ben betrokken bij het onderhoud van het snuffelinstrument. Uit indicaties blijkt dat veel schepen te veel stikstofoxiden uitstoten, zie daarvoor ook dit recent gepubliceerde Nature paper. We proberen geld te krijgen om een permanente stikstofoxideninstrument te plaatsen op de huidige paal. Dit stelt ons in staat om 24/7 de stikstofoxide-emissies van schepen in de Rotterdamse haven te meten.

ILM2 network
Snuffelinstrument op de Splitpier bij Hoek van Holland

Copyright ILT

Lees meer:

ILT MSc thesis MSc Presentatie